Environmental Education as a Strategy for Ecosystem Conservation: A Bibliometric Analysis of Global Trends
DOI:
https://doi.org/10.56294/ere2025175Keywords:
Environmental education, Ecosystem conservation, Sustainability, Community participation, Educational technologiesAbstract
Environmental education has emerged as a fundamental tool to promote ecosystem conservation in the face of crises such as climate change and biodiversity loss. This study analyzes recent scientific production on environmental education as a conservation strategy through a bibliometric analysis of articles in Spanish and English in Scopus (2020-2024). VOSviewer was used to examine annual productivity, thematic networks, and keyword co-occurrence. Three dominant thematic axes were identified: pedagogical approaches, community participation, and emerging technologies. It is concluded that environmental education has evolved towards more inclusive and technologically supported models, although challenges persist in scaling up and evaluating long-term impact. This analysis provides a roadmap for future research and policies that link education, technology, and collective action in ecosystem protection.
References
Bretschger L, Pittel K. Veinte desafíos clave en la economía ambiental y de los recursos. Economía ambiental y de los recursos. 2020;77;725.750. https://doi.org/10.1007/s10640-020-00516-y
Dale G, Dotro G, Srivastava P, Austin D, Hutchinson S, Head P, et al. Education in Ecological Engineering—a Need Whose Time Has Come. Circular Economy and Sustainability. 2021;1:333-373. https://doi.org/10.1007/s43615-021-00067-4
González Vallejo R. La transversalidad del medioambiente: facetas y conceptos teóricos. Región Científica. 2023;2(2):202393. https://doi.org/10.58763/rc202393
Leonardi G, Zeka A, Ashworth M, Bouland C, Crabbe H, Duarte-Davidson R, et al. Building competency to deal with environmental health challenges: experiences and a proposal. Frontiers in Public Health. 2024;12. https://doi.org/10.3389/fpubh.2024.1373530
Pérez-Gamboa AJ, Gómez-Cano C, Sánchez-Castillo V. Decision making in university contexts based on knowledge management systems. Data and Metadata. 2022;2:92. https://doi.org/10.56294/dm202292
Goetz S. Introducing 'Environmental Research: Ecology'—a new journal devoted to addressing global challenges at the interface of environmental and ecological science, biodiversity and conservation. Environmental Research: Ecology. 2022;1. https://doi.org/10.1088/2752-664X/ac85f1
Moreira AJ, Reis Fonseca RM. La inserción de los movimientos sociales en la protección del medio ambiente: cuerpos y aprendizajes en el Recôncavo da Bahia. Región Científica. 2024;3(1):2024208. https://doi.org/10.58763/rc2024208
Hristopulos D, Spagnolo B, Valenti D, Citro R, Kaniadakis G, Guarcello C, et al. Open challenges in environmental data analysis and ecological complex systems. Europhysics Letters. 2020;132. https://doi.org/10.1209/0295-5075/132/68001
Roman-Acosta D, Caira-Tovar N, Rodríguez-Torres E, Pérez-Gamboa AJ. Estrategias efectivas de liderazgo y comunicación en contextos desfavorecidos en la era digital. Salud, Ciencia y Tecnología - Serie de Conferencias. 2023;2:532. https://doi.org/10.56294/sctconf2023532
Zakharova O, Suvorova L, Bogdanova M, Zakharov A, Permyakov A, Malykh I. Environmental Education: Ecological Wisdom of Indigenous Peoples in Western Siberia. Sustainability. 2021;13:4040. https://doi.org/10.3390/SU13074040
Noroña González Y, Colala Troya AL, Peñate Hernández JI. La orientación para la proyección individual y social en la educación de jóvenes y adultos: un estudio mixto sobre los proyectos de vida. Región Científica. 2023;2(2):202389. https://doi.org/10.58763/rc202389
García-Martín J, García-Sánchez J. The effectiveness of four instructional approaches used in a MOOC promoting personal skills for success in life. Revista de Psicodidáctica. 2020;25:36-44. https://doi.org/10.1016/j.psicoe.2019.08.001
Steketee A, Archibald T, Harden S. Ajusta tu propia máscara de oxígeno antes de ayudar a quienes te rodean: una autoetnografía de investigación participativa. Ciencia de la Implementación. 2020;15. https://doi.org/10.1186/s13012-020-01002-1
Eslava-Zapata R, Gómez-Cano C, Chacón-Guerrero E, Esteban-Montilla R. Análisis Bibliométrico sobre estilos de liderazgo: contribuciones y tendencia de la investigación. Educación y Sociedad. 2023;15(6):574-587. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/4175
Pellegrini M, Lake C, Neitzel A, Slavin R. Programas efectivos en matemáticas elementales: un metaanálisis. AERA Open. 2021;7. https://doi.org/10.1177/2332858420986211
Ripoll-Rivaldo M. El emprendimiento social universitario como estrategia de desarrollo en personas, comunidades y territorios. Región Científica. 2023;2(2):202379. https://doi.org/10.58763/rc202379
Ruiz-Mallén I, Satorras M, March H, Baró F. Resiliencia climática comunitaria y educación ambiental: Oportunidades y desafíos para el aprendizaje transformador. Investigación en Educación Ambiental. 2022;28:1088-1107. https://doi.org/10.1080/135046
Shui Y, Li R, Luo J. Sobre la educación ambiental en la era del desarrollo industrial 4.0. Desafíos y resultados de las ciudades inteligentes para la transformación urbana (SCOUT) 2021. 2021:48-51. https://doi.org/10.1109/SCOUT54618.2021.00021
Gómez-Cano C, Sánchez-Castillo V, Clavijo-Gallego TA. Redes de conocimiento y colaboración internacional en torno al Generative Pre-trained Transformer (GPT): Un estudio bibliométrico. Metaverse Basic and Applied Research. 2023;2:33. https://doi.org/10.56294/mr202333
Sanabria Martínez MJ. Construir nuevos espacios sostenibles respetando la diversidad cultural desde el nivel local. Región Científica. 2022;1(1):20222. https://doi.org/10.58763/rc20222
Chaves-Cano AM, Sánchez-Castillo V, Pérez-Gamboa AJ, Castillo-Gonzalez W, Vitón-Castillo A, Gonzalez-Argote J. Internet de las Cosas y Salud: Una revisión de la literatura basada en un método mixto. Transacciones avaladas por EAI sobre Internet de las Cosas. 2024;10. https://doi.org/10.4108/eetiot.4909
Mogrovejo Andrade JM. Estrategias resilientes y mecanismos de las organizaciones para mitigar los efectos ocasionados por la pandemia a nivel internacional. Región Científica. 2022;1(1):202211. https://doi.org/10.58763/rc202211
Cheung A, Xie C, Zhuang T, Neitzel A, Slavin R. Éxito para todos: una síntesis cuantitativa de las evaluaciones estadounidenses. Revista de investigación sobre eficacia educativa. 2021;14:90-115. https://doi.org/10.1080/19345747.2020.1868031
Lladó-Farrulla M, Fosnot J, Couto J, Chang B, Broach R, Rios-Diaz A, et al. ¿En busca de la diversidad laboral? Un enfoque exitoso para un programa. Cirugía Plástica y Reconstructiva. 2021;147:1229-1233. https://doi.org/10.1097/PRS.0000000000007881
Ensmann S, Ward A, Fonseca A, Petersen E. Un estudio de caso para el enfoque de 10 pasos para la evaluación de programas. TechTrends. 2020;64:329-342. https://doi.org/10.1007/s11528-019-00473-4
Gómez-Cano C, Sánchez-Castillo V, Clavijo-Gallego TA. Mapeando el panorama de la investigación netnográfica: un estudio bibliométrico de las interacciones sociales y la cultura digital. Datos y metadatos. 2023;2(25). https://doi.org/10.56294/dm202325
Linares Giraldo M, Rozo Carvajal KJ, Sáenz López JT. Impacto de la pandemia en el comportamiento del comercio B2C en Colombia. Región Científica. 2023;2(1):202320. https://doi.org/10.58763/rc202320
Hampson L, Holzhauer B, Bornkamp B, Kahn J, Lange M, Luo W, et al. A New Comprehensive Approach to Assess the Probability of Success of Development Programs Before Pivotal Trials. Clinical Pharmacology and Therapeutics. 2021;111. https://doi.org/10.1002/cpt.2488
Jalalian H, Naimabadi N, Brunori G. An Overview on Success of the LEADER Approach in European Countries. Journal of Research and Rural Planning. 2021;10:63-79. https://doi.org/10.22067/JRRP.V10I1.88362
Monzón-Pinglo LA, Davila-Cisneros JD, Rodríguez-Torres E, Pérez-Gamboa AJ. La resiliencia en el contexto universitario, un estudio mixto exploratorio. Pensamiento Americano. 2023;16(31);1-15. https://doi.org/10.21803/penamer.16.31.636
Kim J, Lim J, Kim E. Patient handover education programme based on situated learning theory for nursing students in clinical practice. International Journal of Nursing Practice. 2021;e13005. https://doi.org/10.1111/ijn.13005
Ricardo Jiménez LS. Dimensiones de emprendimiento: Relación educativa. El caso del programa cumbre. Región Científica. 2022;1(1):202210. https://doi.org/10.58763/rc202210
Powell R, Stern M, Frensley B. Which approaches are associated with better outcomes? Evidence from a national study of environmental education field trip programs for adolescent youth in the United States. Environmental Education Research. 2022;29:331-356. https://doi.org/10.1080/13504622.2022.2145270
Sánchez-Castillo V, García-Rojas R, Gómez-Cano C. Redes Sociales Rurales y Capital social: El caso de los paneleros de Bellavista. Universidad y Sociedad. 2023;14(5):383-393. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/3991
Kabare M, Northcote J. The Importance of Context for Determining Causal Mechanisms in Program Evaluation: The Case of Medical Male Circumcision for HIV Prevention Among the Luo in Western Kenya. American Journal of Evaluation. 2023;44:221-235. https://doi.org/10.1177/10982140211062267
Felmingham T, Backholer K, Hoban E, Brown A, Nagorcka-Smith P, Allender S. Success of community-based system dynamics in prevention interventions: A systematic review of the literature. Frontiers in Public Health. 2023;11. https://doi.org/10.3389/fpubh.2023.1103834
Higuera Carrillo EL. Aspectos clave en agroproyectos con enfoque comercial: Una aproximación desde las concepciones epistemológicas sobre el problema rural agrario en Colombia. Región Científica. 2022;1(1):20224. https://doi.org/10.58763/rc20224
Guerrero H, Janßen M. The Requirement of a Situated Approach in the Treatment of Preschool Children with a Refugee Background: Discussion of a Case Study. Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie. 2023;72(2):148-170. https://doi.org/10.13109/prkk.2023.72.2.148
Ardoin N, Bowers A, Gaillard E. Environmental education outcomes for conservation: A systematic review. Biological Conservation. 2020;241:108224. https://doi.org/10.1016/j.biocon.2019.108224
Gómez-Cano C, Sánchez-Castillo V. Systematic review on Augmented Reality in health education. Gamification and Augmented Reality. 2023;1:28. https://doi.org/10.56294/gr202328
Ballard H, Lindell A, Jadallah C. Environmental education outcomes of community and citizen science: a systematic review of empirical research. Environmental Education Research. 2024;30:1007-1040. https://doi.org/10.1080/13504622.2024.2348702
Meschini M, Prati F, Simoncini G, Airi V, Caroselli E, Prada F, et al. La conciencia ambiental adquirida durante un proyecto de ciencia ciudadana en centros turísticos se mantiene después de 3 años de participación. Frontiers. 2021;8. https://doi.org/10.3389/fmars.2021.584644
Sánchez-Castillo V, Gómez-Cano C, Alape-Chaguala R. Dynamics of institutional rural social networks and their contribution to social capital in a collective of THEOBROMA CACAO L. PRODUCERS. FACE: Revista de la Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales. 2023;23(1). https://doi.org/10.24054/face.v23i1.2475
Zhang Y, Xiao X, Cao R, Zheng C, Guo Y, Gong W, et al. How important is community participation to eco-environmental conservation in protected areas? From the perspective of predicting locals' pro-environmental behaviours. Science of the Total Environment. 2020;739:139889. https://doi.org/10.1016/j.scitotenv.2020.139889
Eslava-Zapata R, Mogollón Calderón OZ, Chacón Guerrero E. Socialización organizacional en las universidades: estudio empírico. Región Científica. 2023;2(2):202369. https://doi.org/10.58763/rc202369
Mullen P, Niles J, Dukes A, Spargo A. An examination of the GPS for SUCCESS program. Preventing School Failure: Alternative Education for Children and Youth. 2022;66:238-246. https://doi.org/10.1080/1045988X.2022.2048627
Pérez-Gamboa AJ, Rodríguez-Torres E, Camejo-Pérez Y. Fundamentos de la atención psicopedagógica para la configuración del proyecto de vida en estudiantes universitarios. Educación y Sociedad. 2023;21(2):67-89. https://doi.org/10.5281/zenodo.7979972
Dopp A, Parisi K, Munson S, Lyon A. Alineación de estrategias de implementación y diseño centrado en el usuario para mejorar el impacto de los servicios de salud: resultados de un estudio de mapas conceptuales. Implementation Science Communications. 2020;1. https://doi.org/10.1186/s43058-020-00020-w
Debortoli DO, Brignole NB. Inteligencia empresarial para estimular el giro comercial en el microcentro de una ciudad de tamaño intermedio. Región Científica. 2024;3(1):2024195. https://doi.org/10.58763/rc2024195
Monte T, Reis P. Design of a Pedagogical Model of Education for Environmental Citizenship in Primary Education. Sustainability. 2021;13:6000. https://doi.org/10.3390/SU13116000
Sakashita T, Oyama H. Suicide Prevention Interventions and Their Linkages in Multilayered Approaches for Older Adults: A Review and Comparison. Frontiers in Public Health. 2022;10. https://doi.org/10.3389/fpubh.2022.842193
Rodríguez-Torres E, Gómez-Cano C, Sánchez-Castillo V. Management information systems and their impact on business decision making. Data and Metadata. 2022;1:21. https://doi.org/10.56294/dm202221
Christensen K, Hagler M, Stams G, Raposa E, Burton S, Rhodes J. Non-Specific versus Targeted Approaches to Youth Mentoring: A Follow-up Meta-analysis. Journal of Youth and Adolescence. 2020;49:959-972. https://doi.org/10.1007/s10964-020-01233-x
Borges Machín AY, González Bravo YL. Educación comunitaria para un envejecimiento activo: experiencia en construcción desde el autodesarrollo. Región Científica. 2022;1(1):202212. https:// https://doi.org/10.58763/rc202213
Liewerenz O, Grauberger P, Nelius T, Matthiesen S. IDENTIFYING SUCCESSFUL APPROACHES DURING TESTING ACTIVITIES IN ENGINEERING DESIGN. Proceedings of the Design Society. 2023;3:2205-2214. https://doi.org/10.1017/pds.2023.221
Haidous M, Tawil M, Naal H, Mahmoud H. A review of evaluation approaches for telemental health programs. International Journal of Psychiatry in Clinical Practice. 2020;25:195-205. https://doi.org/10.1080/13651501.2020.1846751
McMains K, Konopasky A, Durning S, Meyer H. ¿Todos los caminos hacia la participación plena? Análisis de las trayectorias de los educadores clínicos en la educación médica de posgrado mediante la teoría del aprendizaje situado. Enseñanza y aprendizaje en medicina. 2023;1-11. https://doi.org/10.1080/10401334.2023.2230188
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Mayra Alejandra Gaviria (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.