Environmental Education and Social Sciences, the only effective tool to preserve the planet
DOI:
https://doi.org/10.56294/ere202227Keywords:
education, culture, awareness, environmentalAbstract
Introduction: Environmental education is the programmatic training of individuals who are aware of and responsible for their ecological environment, equipped with the knowledge, skills, and attitudes necessary to understand and resolve the environmental problems of their community.
Objective: To explain the importance of providing adequate environmental education that contributes to raising the population's awareness in this regard.
Methodology: A bibliographic review was conducted between April and May 2023. To conduct this work, articles published in journals, books, and websites were consulted, with a total of 19 bibliographies.
Development: Environmental education is based on the idea of incorporating content relevant to environmental preservation and responsible consumption into programs within these curricular frameworks and according to the profiles of the professional model.
Conclusions: Environmental education and social sciences are the only truly effective tool for preserving the planet from the consequences of human activity. No other measure will be as fundamental as training future generations in these types of values and responsibilities.
References
1. Martínez HF. Fundamentos de la Educación Ambiental. Belgrado: Expresión [Internet] 2018 [citado 20 May2021]. Disponible en: https://www.unescotexea.org/ext/manual/htm/fundamentos.html
2. Estela RM. Educación Ambiental. Argentina. [Internet] 2020. [citado 20 May2021]. Disponible en: https://concepto.de/educacion-ambiental/
3. Como aumentar la conciencia ambiental de la sociedad. Comité Español de ACNUR [Internet] 2018. [citado 20 May2021]. Disponible en: https://aecnur.org/blog/como-aumentar-la-conciencia-ambiental-de-lasocieda...o_pst/#text=La-conciencia-ambienal-es-una-la-naturaleza-es-el-hombre.
4. Educación Ambiental. SIREM. [Internet] 2018. [citado 20 May2021]. Disponible en: https://sma.edomex.gob.mx/educacion_ambiental
5. Alonso MB. La Educación Ambiental en el Siglo XX. Asociación Española de Educación Ambiental [Internet] 2017. [citado 20 May2021]. Disponible en: https://aeea.es/wp-content/uploads2016/Historia-de-la-educacion-ambiental.pdf
6. La importancia de la educación ambiental. USESPA [Internet] 2021. [citado 20 May2021]. Disponible en: https://espanol.epa.gov/espanol/la-importancia-de-laeducacion-ambiental
7. Medio ambiente: qué es, definición, características, cuidado y carteles. Responsabilidad Social y Sustentabilidad. [Internet] 2019. [citado 20 May2021]. Disponible en: https://www-responsabilidadsocialnet.cdn.ampproject.org/vs/s/www.responsab…%2Fmedio-ambiente-que-es-definicioncaracteristicas-cuidado-y-carteles-%2F
8. Pineda J. Promover una Cultura para la Conservación del Medio Ambiente [Internet] 2019. [citado 20 May2021]. Disponible en: https://encolombia.com/medio-ambiente/interes-a/promover-cultura-conservac./
9. Rodríguez LA, Borroto M, Gutiérrez I, Talabera Y, Quesada M, et al. Estrategia para la educación ambiental en comunidades cubanas. Rev Elect Med Amb [Internet] 2011. [citado 20 May 2021]. Disponible en: https://revistas.ucm.es/index.php/MARE/article/download/MARE1111110001A/14996
10. Castillo I. Cultura ambiental: concepto, importancia, ejemplos. Lifeder [Internet] 2019. [citado 20 May 2021]. Disponible en: https://www.lifeder.com/cultura-ambiental/
11. Sarango RJ, Sánchez GS, Landívar J. Educación ambiental. ¿Por qué la Historia? Rev Univ Soc [Internet] 2016. [citado 20 May 2021] ; 8( 3 ): [aprox. 7 p]. Disponible en: http://rus.ucf.edu.cu/
12. Huerta E, García J. Estrategias de gestión ambiental: Una perspectiva de las organizaciones modernas. Rev Clío Ame. [Internet] 2019. [citado 20 May 2021]; [aprox. 7 p]. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5114810.pdf
13. Severiche SC, Gómez BE, Jaimes MJ. La educación ambiental como base cultural y estrategia para el desarrollo sostenible. Rev Est Interd Cienc Soc [Internet] 2016. [citado 20 May 2021] ; 18( 2): [aprox. 7 p]. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/993/99345727007.pdf
14. Peña RB. Acciones estratégicas para fomentar la cultura ambiental en San José. [Internet] 2019. [citado 20 May 2021] ; [aprox. 7 p]. Disponible en: https://www.gestiopolis.com/acciones-estrategicas-para-fomentar-la-cultura-ambientalsan-jose-las-tunas-cuba/
15. Hidalgo GA, Romero SP, Martínez TC. Estrategia de intervención comunitaria ambiental aplicada a la comunidad rural La Reforma en la Isla de la Juventud. Rev Nov Pob [Internet] 2016. [citado 20 May 2021] ; 18( 2): [aprox. 7 p]. Disponible en: htps://scielo.sld.cuscielo.php?script=sci_arttex&pid=S1817-40782016000200008
16. Pollé TM, Chávez HS, Soris LT. Acciones estratégicas para la educación ambiental comunitaria en los estudiantes de la Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey. Rev Hum Med [Internet] 2015. [citado 20 May 2021] ; 15( 1): [aprox. 7 p]. Disponible en: https://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttex&pid=S1727-81202015000100008
17. Ávila LK, Correa SA. Estrategias pedagógicas para contribuir al desarrollo de cultura ambiental en los estudiantes de grado sexto de la Institución Educativa de Santa Cruz de Loria. [Internet] 2017. [citado 20 May 2021] ; [aprox. 7 p]. Disponible en: https://repositorio.unicordoba.edu.co/handle/ucordoba/895
18. Arredondo VM, Zaldívar MA, Limón AF. Estrategias educativas para abordar lo ambiental. Experiencias en escuelas de educación básica en Chiapas. Rev Innov Educ [Internet] 2018. [citado 20 May 2021] ; 18(76): [aprox. 7 p]. Disponible en: www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttex&pid=S1665-26732018000100013
19. Boffill MM, Pérez JL. Estrategia para potenciar la cultura ambiental de los actores locales orientada al desarrollo sostenible del Municipio Majibacoa. Rev elect Agenc Medio Amb [Internet] 2015. [citado 20 May 2021] ; 5(28): [aprox. 7 p]. Disponible en: https://ama.redciencia.cu/articulos/28.07.pdf
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Gisela Martínez Azcuy, Alfredo Otero Martínez, Pablo Marín Alvarez, Yania Basanta Amador (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.