Historical context of the agroecological transition process in the Buenos Aires property of the municipality of Florencia Caquetá
DOI:
https://doi.org/10.56294/ere202351Keywords:
economy, biodiversity, alternatives and sustainabilityAbstract
In the agroecological transition there are three main problems that limit this type of agroecological transition processes. The little and almost non-existent advice and support from the state, who do not have access to technological advice and the participation of the state for the agroecological transition with policies. Therefore, the objective is: to discover what are the characteristics that have favored and disfavored the agroecological transition process of the family participating in the study. with a historical hermeneutic approach, with a descriptive type of research and a mixed approach (qualitative and quantitative). This study involved the family of the Buenos Aires farm in the municipality of Florencia Caquetá, where a change in thinking is evident in the way of production seeking the agroecological transition. To collect this information, the interview tool will be used and the Atlas.ti software will be used to analyze the data, obtaining the networks as results. The concept of agroecology of the producer agrees with the cited authors, in the Sunkey diagram the co-occurrences are found, allowing us to show that for difficulties and satisfaction there are two words that co-occur, which are species and learning.
References
1. Ravlic SH. Transición Agroecológica. Aportes desde el derecho. En: Barreto M, editor. *El Derecho Humano a la alimentación: debates y praxis en un escenario de crisis*. Rosario: UNR Editora; 2022. p. 275–85.
2. Organización de las Naciones Unidas para la Alimentación y la Agricultura (FAO). *The 10 elements of agroecology: guiding the transition to sustainable food and agricultural systems* [conferencia]. Forty-first Session; 2019 Jun 22–29; Rome, Italy. Disponible en: http://www.fao.org/3/i9037en/I9037EN.pdf
3. Marasas ME, Cap GB, De Luca LC, Perez M, Perez RA. *El camino de la transición Agroecológica*. Buenos Aires: Ediciones INTA; 2012. Disponible en: http://hdl.handle.net/20.500.12123/15683
4. Altieri MA, Nicholls CI. Agroecología y resiliencia al cambio climático: principios y consideraciones metodológicas. *Rev Agroecol*. 2013;8(1):7–20. Disponible en: https://revistas.um.es/agroecologia/article/view/182921
5. Vallejo Cabrera FA, Salazar Villareal MC, Giraldo Diaz R. Ciudadanía Ambiental y escalamiento de la agroecología en la Zona de Reserva Campesina de San Isidro, Pradera, Valle del Cauca, Colombia. *Luna Azul*. 2021;(52):126–44. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=321770043007
6. Alcaldía de Florencia Caquetá. *Plan de acción climática. Municipio de Florencia Caquetá*. Florencia: Alcaldía de Florencia Caquetá; 2023.
7. Amorim FR, Patino MTO, de Abreu PHC. La génesis y búsqueda de un concepto único de la agroecología. *Rev Delos Desarro Local Sustentable*. 2017;10(29). Disponible en: https://www.eumed.net/rev/delos/29/agroecologia.html
8. Gutiérrez CJG, Aguilera GLI, González ECE. Agroecología y sustentabilidad. *Convergencia Rev Cienc Soc*. 2008;(46):51–87. Disponible en: https://convergencia.uaemex.mx/article/view/1341
9. López García D, Guzmán Casado GI. "Si la tierra tiene sazón." El conocimiento tradicional campesino como movilizador de procesos de transición agroecológica. *Agroecología*. 2012;7(2):7–20. Disponible en: https://revistas.um.es/agroecologia/article/view/182811
10. Organización de las Naciones Unidas para la Alimentación y la Agricultura (FAO). *The 10 Elements Of Agroecology: Guiding The Transition To Sustainable Food And Agricultural Systems* [volante]. Rome: FAO; 2018. Disponible en: https://openknowledge.fao.org/handle/20.500.14283/i9037en
11. Hamui-Sutton A. Una aproximación a la investigación con métodos mixtos en la educación médica. *Invest Educ Med*. 2013;2(8):211–6.
12. Jara Holliday O. *La sistematización de experiencias: práctica y teoría para otros mundos políticos*. 1ª ed. Bogotá: Centro Internacional de Educación y Desarrollo Humano - CINDE; 2018. 258 p.
13. Guevara Alban GP, Verdesoto Arguello AE, Castro Molina NE. Metodologías de investigación educativa (descriptivas, experimentales, participativas, y de investigación-acción). *RECIMUNDO*. 2020;4(3):163–73. Disponible en: https://doi.org/10.26820/recimundo/
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Andres Ariza Devia , Michel Renteria Suaza (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.